Företag bör anlita en yrkesfotograf

”Varför bör företag anlita en yrkesfotograf när det går att köpa bildbyråbilder för en billig peng eller låta anställda med bra kameror ta bilderna?” Eller, annorlunda uttryckt, ”varför betala för något som går att få gratis?”

Jag säljer en tjänst som amatörer med en (mobil-)kamera kan göra på egen hand. Så vilket värde kan jag bidra med som motiverar priset för mina tjänster? Vilket existensberättigande har jag egentligen som yrkesverksam fotograf?

Del 1: Värdet av bra bilder

Låt oss först prata om varför du som företagare bör satsa på bra bilder i din marknadsföring. Bra bilder har följande värden:

  • Du tjänar mer pengar. Bra bilder gör att ditt företag konverterar fler besökare och tjänar mer pengar. Bra bilder bör därför betraktas som en i raden av nödvändiga investeringar.
  • Du uppfattas som proffsigare. Bra bilder skickar signaler att du är professionell. Motsatsen gäller också. Om du paketerar dina tjänster med kassa bilder på hemsidan eller i sociala medier (ställen där du ger dina potentiella kunder sitt första intryck), vad mer antas du tumma på då? Dina produkters kvalitet? Jag tycker att dina ambitioner ska matchas i bilderna.
  • Du syns mer. Bra bilder ökar din synlighet. Inlägg i sociala medier med bra bilder engagerar mer. Förutom mer trafik till din hemsida så får du fler likes, delningar och kommentarer vilket algoritmerna på plattformar som Facebook och Linkedin belönar med ökad synlighet för personer i och utanför ditt nätverk.
  • Du ökar engagemanget bland potentiella köpare. Bra bilder kan ögonblickligen fånga uppmärksamhet, informera och underhålla. Hjärnan tolkar bilder snabbare än text. I en tid då konsumenter kännetecknas av otålighet så är bilder extra viktiga. Att skapa kommunikation med bilder är det snabbaste och mest effektiva sättet att nå ut. I förlängningen konverterar bra bilder fler besökare till köpare.
  • Ditt budskap når fram bättre. Bra bilder gör ditt budskap enklare att förstå och minnas. Bilder är botemedlet mot texttunga sidor. De bryter upp textflöden och ger känslan av att textmängden är mindre.

Del 2: Varför bör företag anlita en yrkesfotograf?

Alla behöver bilder. Men varför kan inte Helén på HR ta dem – hon har ju en ganska bra kamera? Här är några argument till varför företag bör anlita en yrkesfotograf:

  • Du får bättre bilder. Fotografi är en konstform som inte alla har fallenhet för. Det krävs ett utvecklat bildsinne för att se god komposition, hur ljus faller, hur balans uppstår med hjälp av olika bildelement etc. En duktig fotograf har också en god (pre-)visualiseringsförmåga och en känsla för berättande med hjälp av olika perspektiv, vinklar, brännvidder etc. En bra fotograf kan göra det ordinära extraordinärt.
  • Du får en duktig redigerare på köpet. Att trycka på kameran är bara en del av fotograferingen. Även om vi strävar efter att göra så mycket som möjligt “in camera” så återstår det bearbetning för att bilden ska framkallas. En bra fotograf ser vad som behöver göras med en bild. Vilka delar ska mörkas ner? Vilka ska ljusas upp? Var saknas det kontrast? Är färgmättnaden rätt? Målet är ju att betraktarens uppmärksamhet ska hamna på rätt ställe i bilden. Redigering är alltså ett eget hantverk, för vissa till och med ett eget yrke.
  • Du betalar för en timme och får 10 000 timmar på köpet. Gör du något många gånger så blir du till slut duktig på det – det gäller snickare, läkare, pianister, mätingenjörer och fotografer. Vi gör fel, gör om och gör rätt. Vi drar lärdomar av våra misstag. Vi lär oss små knep under resans gång. Vi raffinerar våra arbetsflöden. Vi nöter, nöter, nöter. Vi utvecklar muskelminnet och löser problem utifrån erfarenheter från liknande situationer.
  • Du får en säkrare leverans. Även om det finns amatörer som är fantastiskt duktiga fotografer så är de sina egna uppdragsgivare. De kan därför välja sin tidpunkter för fotograferingen helt själva … eller helt strunta i att gå ut om vädret inte är optimalt. Amatörer har inga deadlines att förhålla sig till utan kan lägga ner hur mycket tid som helst på att tweaka en bild i Photoshop. En yrkesfotograf måste kunna tämja dåligt, platt och osmickrande ljus och komma hem med bilder som går att använda, oavsett förutsättningarna. 
  • Du slipper krångel med utrustning. Genom att anlita ett proffs så får du tillgång till beprövad och utvald utrustning. Det är skräddarsydda kit med blixtar, tåliga kamerahus, gimbaler, mikrofoner och allt annat som krävs för att få jobbet gjort. 
  • Du får ett smidigt arbetsflöde. Ett proffs har ett väloljat arbetsflöde som med tiden förfinats i samarbete med kunder. Det rör sig exempelvis om processer för urvalsunderlag, granskning och leverans. En fotograf blir därutöver med åren en god konsult som är van att bemöta många olika typer av människor – alla med olika grader av samarbetsvillighet och kontrollbehov.
  • Du får ett bollplank och kvalitetsfilter. En fotograf kan ge förslag på koncept och genomförande eller ifrågasätta bildens premisser utifrån perspektiv såsom estetik, genus, hållbarhet etc.

”Men Helén då? Skulle inte hon fota åt oss?” Fler argument till varför företag bör anlita en yrkesfotograf istället för att låta en av sina anställda ta bilderna:

  • Du kan ställa krav. Huvudargumentet för att bekosta externa fototjänster är att du kan ställa krav på någon som tar betalt. Är du inte nöjd så kan du påtala det. Du kan adressera brister och i samtal hitta lösningar för att få dem lösta.
  • Du använder din anställdas tid på bästa sätt. Genom att anlita en fotograf så kan dina anställda koncentrera sig på sina ordinarie arbetsuppgifter, istället för att fota.
  • Du slipper bekymmer för anställdas privata utrustning. Om en anställd använder sin egen utrustning kanske du behöver betala ersättning för slitage. Du behöver också se till att utrustningen är försäkrad utifall något händer.

Del 3: Men varför inte bara köpa in bildbyråbilder?

Bildbyråer har stora samlingar med kategoriserade bilder som användare kan få gratis eller köpa till en låg kostnad. Även om det finns många guldkorn så har bildbyråbilder ofta ett ganska skamfilat rykte. Det beror på att innehållet är generiska – att bilderna är fotograferade så att de ska gå att använda i så många sammanhang som möjligt (och därmed generera så mycket pengar som möjligt för upphovsmannen).

En bild från en bildbyrå är (oftast):

  • Inte exklusiv (konkurrenten kan använda samma bild i sin marknadsföring)
  • Övertydlig och stereotyp (tänkt “män i slips gör high fives i kontorsmiljö”)
  • Opersonlig och tillrättalagd (“perfekt”)

En annan aspekt av bildbyråbilder är att de med största sannolikhet är tagna någon annanstans. Personligen tror jag att marknadsföring blir mer relevant om bilder är tagna i miljöer som användare kan känna igen sig i. Då blir det mer personligt och svårare att avfärda som centralt producerad reklam som skickats ut på bred front.

Bildbyråbilder är för mig två snäpp över att ha sin hemsida fylld med platshållartext.